Som administratör är ditt jobb att sköta det administrativa inom ett företag. Du kommer att ha ansvar för uppgifter i olika affärssystem och du är den personen som ska ha överblick och kontroll över att all information ska vara tillgänglig och begriplig. Många administrativa tjänster involverar även service. Antingen till företagets kunder, leverantörer eller kollegor. Titlar på dessa jobb kan tex vara säljadministratör eller ordermottagare.
Den absolut enklaste vägen till att bli administratör är genom att läsa en inriktning inom handel och administration eller ekonomi och företagande på gymnasiet. Därefter med en eftergymnasial utbildning inom Ekonomi, IT, olika sorters affärssystem, löneadministration mm kommer dina valmöjligheter att öka.
Eftersom det finns så många olika sätt att arbeta som en administratör så kan kraven vara helt olika beroende på vad företaget letar efter. Ofta frågas det efter personliga kompetenser såsom strukturerat arbete, självständighet och service medvetande. Det allra viktigaste verktyget du behöver kunna använda dig av som administratör är office paketet. Dvs Word, excel och powerpoint.
Administratör passar för den som gillar att sätta upp/följa riktlinjer. Att effektivisera ditt arbete är också en god förutsättning för att utvecklas som administratör. Eftersom ditt arbete ofta involverar andras människors arbete så är det viktigt att du trivs i ett socialt sammanhang. Samt om du är en person som söker en roll som involverar mer ansvar så är det viktigt att du är en person som även kan tänka sig att ta ett utökat ansvar samt planera och genomföra aktiviteter.
Här finns administratör utbildningar på distans